Menu

ברצלונה בקיץ לא רק ים התיכון , גם ים של היסטוריה

0 Comments


הרובע הגותיברצלונה היא אחד מיעדי התיירות המובילים באירופה. רבים מגיעים לבקר באטרקציות הנפלאות שלה. בין האתרים המרכזיים ניתן להזכיר הרובע הגותי, שוק בוקריה, הסגרדה פאמיליה, גבעת מונטז‘ואיק, המזרקה הקסומה ושלא לדבר על המסעדות, פרות הים והחופים היפים של העיר. אבל מעבר לזאת לברצלונה ישנו גם ים של היסטוריה, אז במיוחד עבור מי שבאמת רוצה להכיר את ברצלונה, להלן סקירה היסטורית קצרה לקראת הביקור בעיר.

ההיסטוריה אשר עיצבה את העיר

מיקומה האסטרטגי של העיר והיותה עיר נמל הוא גם הקללה של ברצלונה אשר הביאה לה מלחמות רבות. במהלך ההיסטוריה רודים רבים חמדו את העיר ואלו חלק מהתהליכים שעיצבו את העיר כפי שאני מכירים היום.

על פי העדויות ההתיישבות באזור החלה במאה השלישית לפני הספירה, היו אלו שבטים איבריים אשר התיישבו במדרונות גבעת מונז‘ואיק. אחריהם הגיעו הפינקים שהשתלטו על האזור עד להגעת הרומאים אשר כבשו את כל האי האיברי בשנת 15 לפנה“ס.

הנצרות הגיעה לברצלונה בשנת 343 בה נבנתה הבזיליקה הנוצרית הראשונה, בדיוק במקום בו שוכנת היום קתדרלת יוליה הקדושה. לאחר הרומאים הגיעו הוויזיגוטים (עמים גרמנים) והם כבשו את העיר במאה החמישית, אך נדחקו על ידי המוסלמים שהחזיקו בברצלונה עד למאה התשיעית. המוסלמים נדחקו על ידי הפרנקים אשר צרו על העיר במשך שנתיים אך השלום לא שרר באזור; ברצלונה שימשה כקו הגבול בין הנצרות לאיסלאם וסבלה מפשיטות ובזיזות רבות.

ברצלונה תקופת הפריחה

תקופת הפריחה של ברצלונה הגיעה כאשר העיר אוחדה עם ממלכת ארגאון אשר הפכה את הסגרדה פאמיליה ברצלונה לבירת הממלכה. זוהי התקופה בה קטלוניה הפכה למעצמה וקולומבוס גילה את אמריקה וחזר לבשר על כך למלכה איזבל בברצלונה. יש לציין כי ברצלונה לא הרוויחה הרבה מגילוי אמריקה, היו אלו הקאסטיליאנים אשר שלטו במסחר.

בתקופת ימי הביניים ברצלונה נשלטה על ידי הקסטליאינים שמרכזם היה במדריד. הקטלונים ערכו ניסיונות חוזרים להשתחרר משלטו מדריד ואף חברו פורטוגלים אך כשלו. הם ניסו את מזלם גם אצל האנגלים אך לבסוף האנגלים הפנו להם גב. הניסיונות הכולשים הביאו את מדריד לנסות לחזק את השליטה על ברצלונה ולהחליש את האוטונומיה הקטלונית. במסגרת ניסיונות הדיכוי וההתשלטות נבנתה הטירה במונטז‘ואיק והטירה בפארק המצודה.  הטירה נועדה למנוע מרידות בקרב תושבי העיר, היום היא משמשת כמקום מושבו של הפרלמנט הקטלוני. המתיחות בין הקטלונים לקסטליאנים נמשכת עד היום ומידי שנה ב 11 בספטמבר מציינים את היום הלאומי של קטלוניה, לזכור את הפעם האחרונה שקטלוניה הייתה חופשית.

ברצלונה במאה ה 18 וה-19

במאה השמונה עשר העיר נפלה לידיו של נפוליאון, אך חזרה לידיים ספרדיות בעת נפילתו של נפוליאון. במאה ה – 19 שוב חוותה ברצלונה תקופה של פריחה; מעמד הביניים התחזק ואיתו גם רעיונות לאומיים ואנרכיסטיים. בתקופה זו ברצלונה התרחבה אל מחוץ לחומות. זוהי התקופה בה נבנה שער הניצחון וכיכר אספניה.

לקראת סוף המאה ה -19 ותחילת המאה העשרים התחזקו מאוד הכוחות האנרכיסטיים בברצלונה, אשר התנהגו ממש כדת חילונית ואנטי קתולית. רוח האנרכיזם פשטה בקרב הסוחרים והאיכרים. השלטון המרכזי ניסה לדכא את הרוח האנרכיסטית ביד קשה והדבר עורר פיגועי טרור כנגד נציגי השלטון.

נראה היה כי מלחמת העולם הראשונה סימלה את סופם של הרעיונות האנרכיסטיים. ספרד בחרה בניטרליות וכך ברצלונה זכתה בשגשוג כלכלי. נמל העיר העניק שירותים לצדדים היריבים במלחמה. לאחר מלחמת העולם הראשונה צרפת נשלטה על ידי הרודן פרימו דה ריברה. הקטלונים התקשו לקבל את ריברה והרגישו כי תשלומי המסים הגבוהים נועדו לממן את כל ספרד. בתקופה זו התאים הקומוניסטים והאנרכיסטים חיזקו את שליטתם בעיר.

מלחמת האזרחים

גבעת מונטז‘ואיקבזמן מלחמת ההתנגדות ברצלונה הייתה אחד ממוקדי ההתנגדות לצבאו של פרנקו. אך בשנת 1939 נפלה ברצלונה והחל עידן שלטונו של פראנקו אשר הנהיג בה בין היתר דיכוי תרבותי ואסר על שימוש בשפה הקטלונית. כך ברצלונה שקעה אל תוך משטר העריצות של פראנקו עד למותו. לאחר מותו בשנות השבעים של המאה העשרים שוב זכתה ברצלונה במעמד אוטונומי והחלה תחייתה של השפה, התרבות והלאומיות הקטלונית.

היום ברצלונה היא אחת מהערים העשירות באירופה. ההיסטוריה של העיר הותירה את רשמיה באתרים שונים ואנדרטאות ברחבי העיר והיום פוקדים אותם תיירים.

מה עוד לקרוא

The following two tabs change content below.
בליק הוא אתר אינטרנט, ששם לו למטרה להציג ללקוח הישראלי חווית קנייה חדשה של שירותי תיירות, באמצעות גלישה חווייתית ומגוון מוצרים במחירים אטרקטיביים.
Summary
 ברצלונה בקיץ לא רק ים התיכון , גם ים של היסטוריה
Article Name
ברצלונה בקיץ לא רק ים התיכון , גם ים של היסטוריה
Description
ברצלונה היא אחד מיעדי התיירות המובילים באירופה. רבים מגיעים לבקר באטרקציות הנפלאות שלה. בין האתרים המרכזיים ניתן להזכיר הרובע הגותי, שוק בוקריה, הסגרדה פאמיליה, גבעת מונטז‘ואיק, המזרקה הקסומה ושלא לדבר על המסעדות, פרות הים והחופים היפים של העיר.
Author
Publisher Name
בליק תיירות
Publisher Logo
Tags: , ,